چرا موتور اتوبوسها عقب تعبیه شده است؟
رویداد۲۴ | مهدی توفیقی: طراحی و محل قرارگیری موتور در اتوبوسها یکی از عوامل مهم در کارایی، راحتی و عملکرد این وسایل نقلیه است. اتوبوسها به دلیل نیاز به حمل تعداد زیادی مسافر و ارائه خدمات عمومی باید بهینهترین طراحی ممکن را داشته باشند، از جمله انتخاب موقعیت مناسب برای موتور.
در بیشتر اتوبوسها، موتور در قسمت عقب بدنه قرار میگیرد. این تصمیم به دلایل فنی، مهندسی، و راحتی مسافران اتخاذ شده و موجب شده است که این طراحی به استانداردی در صنعت تولید اتوبوس تبدیل شود. در ادامه به دلایل این سبک طراحی خواهیم پرداخت.
یکی از مهمترین دلایل نصب موتور در عقب اتوبوسها، بهینه سازی فضای داخلی اتوبوس است. با قرار دادن موتور در قسمت عقب، فضای بیشتری برای مسافران در کابین و اتاق اتوبوس فراهم میشود، خصوصا در اتوبوسهای شهری که تعداد بیشتری صندلی و فضای راحتتر برای حرکت وجود دارد.
اتوبوسهایی که موتورشان در عقب نصب شده، معمولاً کف تخت دارند. این ویژگی امکان حرکت آسانتر مسافران و دسترسی راحتتر به وسایل حملونقل عمومی را فراهم میکند. همچنین، ورودی و خروجیهای بیشتری برای آسان سوار و پیاده شدن مسافران طراحی میشود.
توزیع بهتر وزن و کشش
هنگامی که موتور در قسمت عقب قرار میگیرد، وزن بیشتری در بخش پشتی و عقب اتوبوس متمرکز میشود. این ویژگی باعث میشود اتوبوس عملکرد بهتری در جادههای ناهموار داشته و پایداری بیشتری در هنگام چرخش یا عبور از پیچهای جادهای فراهم شود.
همچنین، تمرکز وزن در عقب باعث بهبود کشش چرخهای عقب میشود و کنترل راننده بر وسیله نقلیه افزایش مییابد. در این حالت نه تنها بهبود کشش و کنترل اتوبوس میسر میشود بلکه تاثیر بسیار بالایی بر سیستم ترمزها نیز دارد. بسیاری از تولیدکنندگان اتوبوس از این فناوری برای افزایش ایمنی استفاده میکنند.
کاهش سر و صدا
قرار دادن موتور در عقب اتوبوسها یکی از بهترین راهها برای کاهش سر و صدا و لرزش در فضای کابین مسافران است. موتورهای جلو که اکنون دیگر منسوخ شده سر و صدای زیادی تولید میکنند که مستقیم به محوطه مسافری نفوذ کرده و باعث اختلال در آرامش مسافران میشود.
در طراحی موتور عقب، سر و صدا در پشت وسیله نقلیه قرار دارد و راحتی بیشتری برای مسافران و راننده ایجاد میشود. البته این مورد تنها موثر بر کاهش سر و صدای کابین نیست و در کنار آن عایق بندی اطراف موتور هم باید مناسب باشد تا صدا در کمترین حالت ممکن به کابین منتقل شود.
کاهش طول اتوبوس بدون فدا کردن ظرفیت داخلی
اگر موتور اتوبوسها قرار بود در جلو قرار گیرد طراحی اتوبوس مشابه کامیونهای دماغه دار شده و همین مورد سبب میشد تا اتوبوس قدرت مانور بسیار کمتری در معابر شهری داشته باشد. قرار گیری موتور در قسمت جلو نقاط کور راننده را هم افزایش میداد و به همین خاطر با افزایش طول اتوبوس عملا رانندگی در شهر با آن سخت تر از اکنون میشد.
موتور اتوبوسها در صورتی که در قرار بود در بخش جلو تعبیه شود برای حفظ طول مناسب شرکتها مجبور میشدند تا طول کابین را کوتاهتر کرده و همین مورد باعث میشد تا ظرفیت داخلی کاهش پیدا کند. از این نظر یکی دیگر از محاسن قرار گیری موتور اتوبوس در قسمت عقب حفظ طول مناسب بدون کم کردن ظرفیت داخلی است، و البته مانور پذیری بهتر و نقاط کور کمتر!